Aktualności

Wycieczka w Bieszczady

W dniach od 11 do 13 września 2017 r. odbyła się wycieczka do Przemyśla.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedzaliśmy miasto Przemyśl. Zwiedzaliśmy między innymi dworzec kolejowy, katedrę przemyską pod wezwaniem Świętego Jana Chrzciciela, która liczy sobie już bez mała tysiąc lat. W latach 1412-1460 biskup Mikołaj Błażejewski rozpoczął wznoszenie nowej obszernej katedry. W roku 1495 wybuchł rozległy pożar, ale mimo to prace kontynuowano do 1559 roku. Katedrę przebudowywano i rozbudowywano przez wiek XVI i XVII. Barokową formę świątyni nadał biskup Aleksander Fredro. W 1733 r. runęła część stropu. Po odbudowie w 1744 r. kościół ponownie został konsekrowany przez biskupa Hieronima Wacława Sierakowskiego. Po latach biskup Łukasz Solecki w 1883 r. ponownie restaurował świątynię, tym razem w duchu neogotyckim. W 1941 r. od sowieckiego pocisku zapalił się dach, ale poza zniszczonymi witrażami z pracowni Jana Matejki i zwaloną sygnaturką poważniejszych szkód nie było. Czasy nam współczesne zapisały się trzema wielkimi wydarzeniami: wizytą Jana Pawła II w katedrze 2 czerwca 1991 r. i umieszczeniem w świątyni relikwii dwóch wielkich postaci: św. Józefa Sebastiana Pelczara (w mensie ołtarza w kaplicy Fredrów) i bł. Jana Wojciecha Balickiego (w ołtarzu św. Stanisława Biskupa). Następnie zwiedzaliśmy katedrę  grekokatolicką wybudowaną w latach 1625-1632 przez Jezuitów. Po skasowaniu zakonu Jezuitów w 1773 roku kościół został opuszczony i pełnił funkcję magazynu. Po przejęciu przez parafię rzymskokatolicką i remoncie w 1904 r. kościół pełnił funkcję kościoła garnizonowego. w 1991 został przekazany archieparachii Przemysko-Warszawskiej. Kolejnym etapem zwiedzania miasta Przemyśl była wizyta w Twierdzy Przemyśl. Twierdza Przemyśl powstała w czasie wojny krymskiej i jest trzecim co do wielkości fortem w Europie po Antwerpii i Verdun. W czasie pierwszej wojny światowej była oblegana przez 173 dni. Więcej wytrzymały francuska twierdza Verdun i carska twierdza Osowiec.

Po zwiedzaniu miasta przyjechaliśmy do hotelu w Hoczewie, gdzie zakwaterowaliśmy się w pokojach, następnie była obiadokolacja oraz dyskoteka.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od przejazdu drezynami rowerowymi na trasie Uherce Mineralne Janowiec. Trasa liczyła 12 kilometrów. Jeden wagonik mieścił 5 osób, dwie osoby pedałowały, a trzy siedziały na siedzeniu. Osoby pedałujące musiały się sporo napracować, gdyż część trasy biegłą mocno pod górę.

Kolejnym etapem wycieczki w tym dniu było zwiedzanie browaru Ursa Major. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu przedstawiającego historię browaru oraz uroki krajobrazowe Bieszczad. Następnie zwiedzaliśmy browar, słuchając opowieści przewodnika o tajnikach produkcji piwa.

Następnie udaliśmy się nad zaporę Solina, gdzie była możliwość zakupienia pamiątek.

Po dotarciu do hotelu był obiad, a wieczorem grill oraz dyskoteka.

W trzecim dniu wycieczki zwiedzaliśmy Muzeum Historyczne w Dukli. Muzeum mieści się w XVII-wiecznym pałacu rodziny Mniszchów. Przed pałacem wystawiono między innymi radziecki czołg T-34, będący najlepszym czołgiem II wojny światowej, wyrzutnię rakiet „Katiusza” oraz haubicę i działko. Najpierw obejrzeliśmy eksponaty poświęcone I i II wojnie światowej, następnie była wystawa związana z armią polską w ZSRR pod dowództwem generała Władysława Andersa. Potem oglądaliśmy wystawę poświęconą działalności ZWZ/AK na Podkarpaciu.

Na końcu oglądaliśmy dawne wyposażenie wnętrz pałacowych.

Potem udaliśmy się w drogę powrotną do Stróż.